Vad är Youth Justice?!

I ett samarbete med KFUM Sverige har YWCA Zambia startat ett projekt som kallas för Youth Justice – ett program som handlar om att stärka och stötta unga människor i samhället.
Programmet handlar om att stärka unga människors självkänsla, hjälpa dem och ge metoder för att bygga sitt självförtroende, prata om “pinsamma” ämnen som sex, kärlek, puberteten, HIV/Aids, preventivmedel, sprida information om könsrelaterat våld, om att växa upp, ta ansvar, bygga relationer och mycket mer… saker som är superduperyber viktiga att prata om öppet (!!) men som, precis som i Sverige, fnissas om, hyschas om och slutligen faller mellan stolarna.
Varje träff formas efter en handbok: två olika för tjejerna och en för killarna. Tjejerna börjar med Financial Education (ekonomi och självförsörjande) för att sedan gå över till Life and Health Skills (livskunskap). Killarna gör bara Life and Health Skills.
I Livingstone arbetar åtta ungdomar i åldrarna 18-30 år med Youth Justice programmet. Det är fyra tjejer och fyra killar; tjejerna leder tjejgrupper och killarna har killgrupper. Dessa åtta kallas mentorer (ungdomsledare) och är ansvariga för att hålla i träffar för ungdomsgrupper. Just nu arbetar mentorerna i skolor i olika område inom Livingstone. Man försöker fånga in ungdomar i åldersgrupperna 10-14 och 15-19; då man i Zambia går i årskurs 6-8. Mentorerna träffar sina grupper 1-2 gånger i veckan för att under cirka under cirka en timme täcka ett ämne från handböckerna.

“Adolescent girls and young women are often teetering between dependence on childhood caretakers and the independence we crave as young adults. They are assuming more financial responsibilities and have to become ready for the economic role we will assume as adults. Teaching how to manage their money and build assets can help them to protect themselves and also expand their opportunities in life.”

img_0845-1img_0781

“Financial Education focuses on concepts of money and ways to manage it well. It promotes regular savings, wise spendings and ways to make the most of the girls´ resources. It is important to know how to handle yourself, pursue income opportunities, pay for your expenses and plan for the future.”

Financial Education är en handbok med 19 kapitel och handlar om att stärka tjejers självständighet genom att hjälpa dem att bli ekonomiskt självständiga. Detta, tror man, kommer i längden att påverka unga tjejer att bli mer självständiga från sina föräldrar och eventuella partners i framtiden. Om de vet hur man sparar, gör en budget och hur en bank fungerar, så kommer de också veta att de kan klara sig själva ekonomiskt och inte behöva förlita sig på att någon annan att alltid ska ta hand om och försörja dem.

“Zambian girls are faced with social isolation, economic vulnerability, and lack of appropriate health information and services – factors that prevent a healthy transition from girlhood to womanhood. They are faced with high rates of gender-based violence, and unsafe sex – increasing their risk for unwanted pregnancy, HIV infection, and school drop out. This leads to a lack of economic resources and income-generating options, and a general lack of agency in shaping their lives. The root course of these vulnerabilities is largely determined by girls´ weak social, health and economic-assets.”

Life and Health Skills handboken är myyycket tjockare och utgår från sju stora teman, vilka är: introduktion till LHS (livskunskaps introduktion), sexuell och reproduktiv hälsa, “life-skills” (livs-tips), HIV/Aids, genus och könsrelaterat-våld, ledarskap och mänskliga rättigheter. Under varje tema finns ett antal underrubriker som på olika sätt har att göra med huvudämnet.
I introduktionen går man igenom vad hela Youth Justice handlar om: vad du som ungdom får ut av det och vad samhället får ut av det. Detta är inledningsprocessen till att bygga en stabil och trygg grupp för att undvika att ungdomarna känner sig obekväma och väljer att inte delta. Den första delen kan liknas med en team-building; man pratar om teamwork och gör olika övningar för att svetsa ihop gruppen så att alla ska kunna få ut så mycket som möjligt av de ämnen som följer.

Temat reproduktiv hälsa tar upp ämnen som: livs-cykeln – vad händer med kroppen och knoppen under livets gång? Man pratar om puberteten och allt som hör till – alla frågor som dyker upp: “min kropp förändras, är jag normal?”, hur går det till egentligen när man växer upp och börjar bli vuxen? Detta tema är väldigt känsligt att prata om, inte bara för att det är med tonåringar som fnissar kring allt som har med kroppen och sexualitet att göra. Det är känsligt för att det är också under detta tema som man pratar om saker som preventivmedel, myter kring sex och preventivmedel, graviditeter och aborter; mycket som präglas av vilken kultur man är uppvuxen i eller vilka traditioner man lever efter.

Just dessa ämnen är i Zambia starkt kopplade till kultur, traditioner, religion. Många av ungdomarna kastas mellan det man får lära sig i skolan, vad de lär sig hemma/av familjen, i kyrkan och på sociala medier. Somliga litar på kunskap och fakta medan andra tror på traditionella teorier och historier. Det största problemet är att ungdomar inte alls är vana att prata öppet om detta eftersom många saker kan anses vara tabu och personligt. Men så kommer vi från YWCA och gör motsatsen, om man inte vågar prata om saker så kommer det att skapa problem och det är just det som vi som organisation vill förebygga men som också tar tid.

När man har temat Life Skills pratar man mycket om relationer. Relationen till sig själv, men också med andra – familj, vänner och/eller partners. Här får ungdomarn lära sig redskap och metoder för att kunna identifiera bra och dåliga relationer, hur man ska kunna lita på sig själv och sitt eget omdöme, inte falla för grupptryck och ta egna och kloka beslut. Man kommer också in på saker som känslor: vad är det och hur hanterar man dem? och hur man ska lösa en konflikt utan att det får konsekvenser eller leder till vidare konflikter.

När man kommer in på HIV, AIDS och STIS (könssjukdomar) är det även här ett känsligt ämne eftersom det också är något som präglas av kultur, tradition och följs av ett enormt stigma. Det som tas upp här är att lära sig skillnaden på myterna och faktan om HIV och AIDS samt hur man undviker att få det på bästa möjliga sätt.

Genus och könsrelaterat våld är en av de mer allvarsamma teman som tas upp i handboken. Här pratar man om sexuellt utnyttjande och vilka olika typer av könsrelaterat våld som finns. Hur vet man när man blivit utsatt? Vart kan man vända sig och vilken hjälp har man rätt till att få? Man pratar om de mänskliga rättigheterna; mänskliga och barns rättigheter, sexuell och reproduktiv-hälsa/rättigheter samt HIV/AIDS och mänskliga rättigheter.

Ledarskapskapitlet handlar om att visa ungdomarna t att alla har möjlighet att bli en ledare, på ett eller annat sätt! Bara att vi kommer som ungdomsledare är ett sätt att visa att engagera sig i sitt område eller i sin stad är ett sätt att vara en ledare och förebild samtidigt som man jobbar för förbättring och förändring.

img_0524-1 img_0527-1

Även om det stora målet med dessa grupper är att stärka ungdomar som människor och individer; få dem att förstå och använda sig utav sina rättigheter, bredda kunskapen om sex, hur man bygger relationer, lära sig om kroppen, sköta sin ekonomi och så vidare, så är den viktigaste grejen att träffarna inte ska vara som en lektion i skolan. Den stora skillnaden på denna timme tillsammans med oss och mentorerna och en timmes lektion i skolan är att tillsammans med YWCA finns det inga rätt eller fel svar; alla ska känna att de kan uttrycka sig och sina åsikter. Mentorn är ingen lärare,utan vi lär alla från och med varandra. Alla ska kunna känna sig trygga med att prata, delta och lära sig.

Och såklart (det jag tycker är det bästa av allt) så blandar vi seriösa diskussioner och övningar med massa energifyllda lekar!! Jag ska (om internetet tillåter) ladda upp en video för att försöka förmedla denna oförklarliga känsla när man leker tillsammans. Jag har förlängt min leklista med minst 10 nya zambiska lekar och de har fått ta del av det jag och Elin hade med oss i bagaget från Sverige. Lekar är fantastiskt! Mer sådant åt folket! (försökte ladda upp en video på en av de bästa lekarna, men internetet vill ej tillåta detta…)

Jag har själv lärt mig extremt mycket nytt och viktigt på en väldigt kort kort tid genom att bli en del av Youth Justice programmet. På ett sätt fungerar även jag som en mentor/ungdomsledare och följer med på uppdrag ute i skolorna; vilket också sätter lite press på att jag faktiskt måste veta vad jag pratar om. Alla ämnen vi berör; redskapen och metoderna vi pratar om, är saker som jag önskar att jag hade fått ta del av när jag var i deras ålder. Mycket har jag hört om på ett eller annat sätt, men det är minst lika mycket till, om inte mera, som jag aldrig skulle tänka på om jag inte hade fått det här uppdraget. Alla ämnen, redskap och metoder som vi berör är så Himla. Extremt. Super. Duper. VIKTIGA! Att få vara en del av utvecklingsprocessen hos de ungdomarna vi träffar i skolorna, att få se någon använda sig utav en metod eller klara av en uppgift ensam eller med hjälp från sina kompisar. Att få ett leende, ett tack eller en tummen upp efter en träff, från en ungdom som känner att den lärt sig något nytt, uppnått ett mål eller bara haft en riktigt riktigt kul och meningsfull tid tillsammans med dig är, och kommer alltid att vara, obetalbart. Det som får en att förstå varför en gör det en gör, fortsätter med det en gör och aldrig vill lägga av.

Och hallå! Jag tycker det är skitkul att folk tittar in här och blir lika förvånad varje gång någon hör av sig på ett eller annat sätt och säger att de går in och läser här. Kommentera gärna något kul eller ställ en fråga eller vad som helst! Även om brevväxling är skoj så är Livingstones postkontor och brevleverans, av erfarenhet, inte för mycket att hurra för.

Tills nästa inlägg, fred ut!

Taggar:, ,

Emma

Emma

Hej! Mitt namn är Emma och jag är en 20 år ung tjej från Uppsala, Sverige. Under 6 månader ska jag göra praktik på YWCA i Livingstone i Zambia. Här kommer jag att blogga om olika saker som jag stöter på under min praktiktid; vad jag gör på YWCA, människor jag möter och hur jag hanterar en tråkig måndag kväll när det är regnperiod. Kul att ni vill följa mig!!



KFUM Sverige
Rosengatan 1, 111 40 Stockholm
info@kfum.se, 08-677 30 00
Swish: 123-9018557
Plusgiro: 90 1855-7