Hur gick resan och vad hände egentligen i Johannesburg?

Min resa till Johannesburg som skulle vara 17 h buss, men tillslut blev 19 h gick bra. Det ända spännande var när vi fick tvärnita för att en ko sprang över vägen, men det är inte den resan detta inlägg kommer att handla om!

Detta kommer bli en rapport av min upplevelse av hur ett årsmöte på nationell nivå i YMCA Sydafrika kan se ut. Jag vill redan nu reservera mig för att jag kanske inte förstått allt korrekt och att det kan ha påverkat min bild av upplevelsen.

Jag vill också förbereda er på att detta kan bli ett långt och kanske lite tråkigare inlägg om man inte är jätte inne i mötesupplägg. Är man däremot som jag så kommer detta bli intressant läsning!

Jag vill först att ni föreställer er platsen:
Vi är i Johannesburg i en lokal som ligger uppe på ett berg med en fin utsikt över staden. Vi har just gått upp för sista biten av berget för att det är för brant för större bilar att köra upp. Vi börjar med att innan mötet äta lunch alla tillsammans för att alla ska ha energi inför det som komma skall. Mötet kommer sedan hållas i ett rum där möten inte annars hålls och massa tillfälliga stolar är uppställda riktade mot en del av rummet där det står två bord och där presidiet som ska leda mötet ska komma att sitta. Det är en lokal där allt är fint och prydligt, inte som den vanliga aulan i en skola som man är van vid i Sverige, men det saknas en sak som även togs upp på mötet, tillgång till internet.

När lunchen är klar är det dags för registrering och det är då man delar ut agendan och handlingarna för mötet.

När agendan hade delats ut och jag tittade igenom punkterna var det en del frågor som kom upp i huvudet på mig:

  • Vad är egentligen punkt 1 ”Devotion”, punkt 3 ”recording of apologis” och punkt 4 ”Fraternal greetings”?
  • Vad blev det av en verksamhetsberättelse och verksamhetsplan?
  • Ska de inte ha några prepositioner eller motioner?

Jag ska försöka besvara dessa frågor och ge er en bild över hur man kan leda ett möte om man inte gör som vi brukar, men vi börjar från början.

Som svar på fösta frågan betyder ”Devotion” att mötet inleddes med en halvtimmes andakt. Vi började med sång och predikan som följdes upp av bön. Efter bönen hade vi en reflektion där alla gick fram till någon de aldrig träffat, presenterade sig och därefter delade med sig av en farhåga och en förhoppning om framtiden, från litet till smått, med dem man stod med innan vi bad för de tankarna. Jag blev lite förvånad över detta först, aldrig tidigare har jag varit på ett möte utan direkt koppling till kyrkan som inletts med bön eller andakt. Men efter lite reflektion speglar det väldigt mycket skillnaden i betydelse som K i KFUM (eller C i YMCA) har för våra organisationer. För de som inte är så insatta är C i YMCA i Sydafrika väldigt viktigt, något som även pointerades massa gånger under mötet, ”Vi är en kristen förening”. K i svenska KFUM står istället för kristlig och i nutid anspelar det enbart på de värdegrunder föreningen har med bakgrund av organisationens historia.

Efter andakten följde en genomgång av vilka föreningar som var representerade på mötet för att se om mötet kunde godkännas.  Kravet för att man ska få hålla ett nationellt årsmöte är att mist 25 % av föreningarna ska vara representerade. Någon som vet om vi har någon sådan gräns i Sverige också?
Jag har aldrig hört om det, men det känns ju rimligt att en viss mängd representerade föreningar kan vara ett krav.

Mötet fortlöpte därefter med att ursäkter skickat från individer för att de inte kunde delta, att de skulle komma senare eller behövde gå tidigare lästes upp. Detta följdes upp med deklarerande av tack för inbjudan osv. För mig var detta en fin men annorlunda upplevelse.

 

Vi hade två frågor om verksamhetsberättelse, verksamhetsplan, motioner och prepositioner:

Jag kan redan nu berätta för er att strukturen här ser helt annorlunda ut. I Sverige har vi en tendens att dela upp det så att allt det som hänt innan mötet kommer först. Därefter tar vi upp olika saker vi vill förändra och sist sätter vi riktlinjer för hur vi vill att styrelsen ska arbeta innan vi väljer en styrelse lämplig för de uppgifterna.

Här delar man istället upp mötestiden efter vilket ämne man diskuterar. Det som sker är att man läser upp en rapport motsvarande en verksamhetsberättelse för ett visst område ex. hur styrelsen upplever att deras jobb gått det senaste året. Därefter kan alla kommentera vad de tycker om rapporten om de undrar något och vad som behöver göras mer inom ämnet. Alla frågor och kommentarer noteras och besvaras av den som skrivit rapporten innan ordförande sammanställer och frågar om församlingen håller med om vad som ska göras. Det som då tagits upp blir som motioner sagda på plats och det som diskuterats ses som riktlinjer motsvarade en verksamhetsplan för det specifika området. En del kanske tänker att det är rörigt att blanda allt, men det är egentligen inte så stor skillnad. Det kanske till och med för vissa är lättare att komma med kommentarer och tankar när man precis fått bakgrunden inom området.

 

Hur ser förhandlingsordningen ut då?

I Sverige är det ofta väldigt strikt, vill man säga något så räcker man upp sitt röstkort och får sitt nummer noterat att man vill tala.  När det sedan är äns tur får man gå fram till podiet och säga sin åsikt inom en specifik tidsram innan man bryter. Ville man säga något på detta möte var det bara att resa sig på sin plats och säga det och tiden för anförandet kontrollerades inte på samma sätt även om den uppmanades. Möjligheten att ha det på det viset är nog kopplat till att det var färre på mötet här (ca 50 personer) än vad vi haft på nationella möten jag varit på i Sverige (minst 200). Jag föredrar själv när det finns en struktur där alla går fram, för det är lättare att höra de åsikter som förs fram om de kommer från podiet framför än. En bra sak med att ha en mer avslappnad process är att det kanske är lättare för de som inte är lika mötesvana att ändå få sin röst hörd.

Jag kommenterade tiden och jag kan säga att nu har jag upplevt ”african time” på riktigt. Vi hade till exempel en paus där det stod 30 minuter i schemat, när det var tid för pausen uppmanades 10 minuter av presidiet, men ingen var tillbaka innan 20 minuter. Det är en sådan kulturskillnad, alla inhemska på mötet var vana vid det så de kom lagom samtidigt. Jag tyckte själv det var lite frustrerande att vara nästan ensam i tid till några pauser innan jag själv också kom in i gunget. Det ska vara avslappnat, ingen stress om man behöver vila eller prata längre när man har anförande.

För att följa upp och ytterligare beskriva det mer avslappnade klimatet under mötets gång kan vi kolla på hur beslut tas. I Sverige frågar man alltid först vilka som vill anta förslaget och därefter hur många som är emot. Här diskuterar man istället och sedan frågar ordförande ”Agree?” är någon emot får man i så fall bara resa sig upp och förklara varför. Om det mot förmodan skulle gå till omröstning gör man inte längre sin röst hörd för sin lokalförening utan då röstar man i regionerna. Jag har varit med om att man skickar regionsrepresentanter till stora möten i Sverige, men nog aldrig att man åker och röstar i en dubbelroll, där man fram tills omröstning är lokal representant men under omröstning är regional.

 

Nu vet jag att detta börjar bli långt, men jag ska bara lämna er med en sista observation:

Tanken som slog än var, ”Var är de lokala ungdomarna?” ”Är vi inte en del av en ungdomsverksamhet?” Som jag förstod det var det inte en ända i styrelsen under 25.
 

 

 

 

Taggar:,




KFUM Sverige
Rosengatan 1, 111 40 Stockholm
info@kfum.se, 08-677 30 00
Swish: 123-9018557
Plusgiro: 90 1855-7